torsdag 6 maj 2010

Improvisation

Mr. Minella hade en workshop med oss i november 2009. Under de 2 veckorna vi jobbade gjorde vi en massa ljudexperiment med vinglas, aluminiumrör och vinrankor. Objekt som kommer göra en del av scenbilden. Vi improviserade också runt teman och fraser.

T.ex "Den andre är. Alltså är jag en annan för de andra. Är jag en annan?"

Runt den här frasen gjorde jag och skådespelare E. och H. en improvisation. Den filmades och nu ett halvår senare fick vi titta på den. Det var en ganska seg upplevelse men strukturen och några blixtrande ögonblick fick vi idag order om att bearbeta. Det var tunga steg som tog trappan upp mot replokalen och väl där jobbade vi mer med kraft än med finess. En sak som blir mer och mer klar för mig är att när man tar material från en improvisation så måste man vara lika öppen i sin bearbetning som man är under själva improvisationen. Risken är märker jag och kanske speciellt i grupp att man börjar jaga de exakta känslohöjdpunkterna, som också skiljer sig från varje deltagare och därigenom per automatik är en källa till konflikt. Det var ett samarbetsjobb som vi som sagt utförde med kraft och jag tror Mr Minella godkände det mer för dess energi än för dess elegans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar