söndag 9 maj 2010

Barrault. Elementary education

Mellan åren 1931-1935 var Barrault student och skådespelare vi the atelier som Charles Dullin hade grundat. Det han i huvudsak lärde sig av Mr. Dullin var ingen metod säger han själv i "Reflection on the Theater" utan uppriktighet. Alla övningar hade som utgångspunkt och slutmål - uppriktighet. Mr. Dullin menade att det låg en existentiell viktighet i att kunna "leva en situation uppriktigt". Med detta i bakfickan och i hjärttrakten gick de över till rollarbete.

Små små små roller som t.ex sheriffen i Richard den 3, en sekreterare i Pirandellos "Härligheten i ärligheten" som kommer ut på scenen 1 sekund innan draperiet faller ner. Liten eller stor roll en skådespelare har hur som helst en del frågor att tänka på innan hon går ut på scengolvet. Barrault formulerar de så här:

Vilka omständigheter befinner han sig i?
Vart kommer han ifrån?
Vart är han påväg?
Vad kom han för att göra?
Vilket objekt kan användas för att placera honom från första ögonblick både för publiken och han själv?
Hur är hans linjer, utseende? Frisyr?
Har han mustasch eller skägg? Om, hur är det klippt?
Matvanor? etc.

Barrault jämför sina år vid the Atelier med ett barns "utbildning"under sina 10 första år - livsviktiga. För honom var the atelier . . .en religion.
Den tekniska biten av skådespelandet klarnade för honom när han började arbeta med sin kropp. Detta arbete utförde han tillsammans med ingen mindre än Etienne Decroux som hade kommit från J. Copeau´s Vieux Colombier till the atelier. De var under 2 år ett oskiljaktigt arbetarpar som levde asketiskt, på gränsen, envist arbetande. Menyn under en längre tid räknat i pengar och vitaminer:
1 kippered herring . . . .... 0.95
125 grams of raisins ... .. 1.75
1 lettuce with lemon juice and fruit .. 1.30
1 coffee (at the Café de la Poste) . 0.40


Decroux hade fått sin första introduktion i mimen vid Vieux Colombier av Suzanne Bing.
Han gav Barrault sin kunskap och efter det samarbetade, sökte och jobbade de tillsammans i 2 år varefter meningarna började glida isär liksom de. Men de träffades många gånger efteråt i olika jobbsammanhang.
För Barrault var det hans första möte med konstarten mim som också tog en viktig post i hans grundläggande teaterutbildning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar